Jsme realizační tým, který pracuje pro Středisko volného času Lužánky Brno.
Více o našich lidech najdete v kontaktech.
A jak vzniklo spojení střediska volného času a mateřských škol, nabídka pomůcek a aktivit v oblasti předškolního vzdělávání, síť Klokanovy školky?
Příběh
Za vznikem Klokanova kufru a Klokanových kapes stojí dvě zkušené odbornice Pedagogicko-psychologické poradny Brno, speciální pedagožka Mgr. Jiřina Bednářová a psycholožka PhDr. Vlasta Šmardová. Ty si v průběhu své praxe vytvořily vlastní nástroj, který posuzuje, co dítě skutečně umí a zvládá, definuje jeho problematické stránky, kterým je třeba se dále věnovat, a ukazuje cestu, kudy je s ním zapotřebí pracovat.
Autorky začaly v roce 1996 tento systém, diagnosticky otevřený a umožňující intervenci, prezentovat v kurzu „Diagnostika dítěte předškolního věku”, kterým prošly již tisíce pedagogů. V roce 2007 pak svou metodiku publikovaly ve stejnojmenné knize, která dodnes patří mezi bestsellery a je základní výukovou literaturou na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Knihu vydává nakladatelství Edika ze skupiny Albatros.
V roce 2012 se tématu začala prakticky věnovat Mgr. Kateřina Krajná a díky ní i Lužánky - středisko volného času Brno. Z praktické potřeby a za spolupráce a podpory dalších vznikl Klokanův kufr. Ten představuje vhodnou praktickou aplikaci knihy převedením do dřevěných a tištěných prvků a zrcadlí skutečné a časté potřeby dětí. Pomůcky doprovázejí působivé ilustrace Richarda Šmardy, který je mimo jiné autorem ilustrací desítek dětských knih a svou práci představil na mnoha kolektivních i samostatných výstavách v tuzemsku a zahraničí.
Pomůcka se v průběhu let vyvíjela a vylepšovala. Pilotní sada byla úspěšně ověřena 32 mateřskými školkami, z čehož vzešly některé úpravy a rozšíření. Autorky proti knize přidaly zjednodušené i náročnější úkoly, mnohé obrázky získaly nový kabát. Úspěšná spolupráce pokračovala dalším projektem a v roce 2015 vznikla navazující pomůcka Klokanovy kapsy.
Z Klokanova kufru a kapes se staly pomůcky, bez nichž si dnes desítky mateřských škol, odborníků ani rodičů neumí metodickou práci s dětmi představit.
Projekty
Tématice předškolního vzdělávání byly věnovány již tři projekty z evropských fondů:
Klokanův kufr, komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku
OP VK, 02/2012 - 03/2013
Pedagogicko-psychologická poradna Brno a 32 mateřských škol z JMK
kurz pro pedagogy, vznik a ověření metodické pomůcky Klokanův kufr
Skládám, tvořím, myslím
OP VK, 07/2014 - 06/2015
46 mateřských škol z JMK
semináře a praktické dílny pro pedagogy, polytechnická výchova
vznik pomůcky Klokanovy kapsy, publikace Sedmero dílen pro MŠ a Katalog pomůcek v MŠ
Klokanovy školky
OP VVV, 01/2017 - 12/2020
42 Center kolegiální podpory a více než 300 zapojených MŠ z celé republiky
840 workshopů, 11 oblastních setkání
vznik a ověření nových pracovních listů z dílny zapojených MŠ
Klokanovy školky
První myšlenka se objevila již na základě úspěchu projektu Klokanův kufr a pomůcek Klokanův kufr a Klokanovy kapsy - s cílem sdružovat školky, které pracují podle principu Diagnostiky Jiřiny Bednářové a Vlasty Šmardové.
Konkrétní podobu pak nápad dostal v průběhu úspěšného projektu Klokanovy školky, který Lužánky realizovaly v letech 2017 až 2020.
Díky němu se vytvořila síť spolupracujících mateřských škol, tzv. Center kolegiální podpory v celé ČR.
Po ukončení projektu jsme se rozhodli myšlenku "Klokanových školek" zachovat, rozšířit a nabídnout dalším...
Navazující aktivity probíhají v duchu dvou hlavních myšlenek:
Chceme dál poskytovat podporu pedagogům mateřských škol
Chceme dál udržet síť spolupracujících mateřských škol
Aktivity, které realizujeme:
Vzdělávací programy pro pedagogy MŠ
Vzdělávací programy pro rodiče
Rozšíření a vytvoření nových metodických materiálů
Zapojení dalších externích odborníků a MŠ
Vytvoření aplikace k Diagnostice